‘’Sound Mixing ‘’* konusuna kuramsal yaklasim:

Başlatan ozkan sunar, Haz 18, 2007, 10:30

ozkansunar

15.jun.2007
‘’Sound Mixing ‘’* konusuna kuramsal yaklasim:

Selamlar,
Oncelikle kendi kendinize kayit yapiyorsaniz, yasanan en buyuk sikintilardan birinin mixing oldugunu hepimiz biliriz. Mixing dogrudan sanatci kimliginizle yada basgitaristlikle hic bir alakasi olmayan basbaska bir muhendislik konusudur.
Uzun suredir yapmis oldugum arastirma calismalarimi bir yazi ile surekli ilgilendigim bu kavramlari gelistirmek ve bilginize sunmak istedim. Asagida belirtilen ana unsurlar aslinda asina olunan ancak ses muhendisliginde ciddi yeri bulunan kavramlar.
Teorik olarak derlenmis bu calisma size „ Su frekansta su aleti tonlayin,  sesi iyi, tok gelir“ seklinde pratik bilgiler icermemektedir. Zira  ses araliklari ve parametrelerinin karari keyfi bir konudur,her muzik tarzinda ve her sesde degiskendir.Denenerek algilanip pekistirilecegi mantigi kanatimce daha dogru bir yaklasim olacaktir bu yuzden derlememde kuramsal kalmaya calistim.Kaldiki bilinen ve genellikle kullanilan Frekans aralik degerlerine yada EQ kararlarina cesitli kaynaklardan ulasmak mumkun. Cihazlarin kullanim kararlari ile performanslarinin ozumsenmesi yine baska tablolar ortaya cikarmaktadir.


Mix te ana hedef nedir?
•-Eserde  YÖN belirlenmesi,
•-GROOVE**(oylum) gelistirilmesi ve Oylumun adeta bir bina insaati gibi alttan uste dogru insaasi
•-Eserdeki en onemli UNSUR un bulunmasi ve betimlenmesi,

Mixing baslangicinda  ana karalarin alinmasi , ana hedeflerin belirlenmesi yapilacak isi ciddi boyutta hafifletecektir.

Mixing in temelini olusturan 6 onemli unsur:
•Denge( Balance): Muzikal enstrumanlarin birbiri ile olan volum(hacim) dengesi, tum enstrumanlarin duyulabilmesi
•Frekans: Hemen hemen tum frekanslarin sunulmasi,detayda enstrunmanlarin cikardigi seslerin ayrintilarinin bertaraf edilmeden olabildigince bol bir yelpazede sunumu.
•Panorama: Ses tablosundaki tum muzikal unsurlarin yerlestirilmesi. iki yada daha fazla boyuttaki ses duzenlerinde(stereo-sorround) lineer ses dagilimina imkan saglamak.
•Boyut (Dimension): Muzikal unsurlarin derinlik ve genislik anlaminda ortaminin saglanmasi, reverb kullanimi ile panoramik duzenlemeye 3.bir boyut eklenmesi.
•Devingenlik (Dynamics): Enstrumanlari kapsayan ses ses hacminin kontrolu. Kontrast zitliklarin olusumunda enstrumanlarin volum disindaki kontrollari.
•Ilginclik: Mix in ozel olmasini saglayacak yaraticilik
tamamen kisiye ozel bir durum.



Temeli olusturan ayarlar dizisi yukaridan asagi dogru inen azalan degerlendirme sirasindadir. Mixing baslangici denge ile baslar, ilginclik ve yaratcilik ile biter. Lakin her parametre arasinda su onemlidir su onemsizdir seklinde bir degerlendirme demek degildir elbette.
Mixing basari ile yapilip yapilmadigina ait karari elbetteki siz vereceksiniz, aslinda  kisiye gore degisen bu sonucta resmin tam olarak yapilip yapilmadiginin kendimize gore teshis edilmesinde  fark ettigim noktalar ise su sekilde:

Tam olmamis Mix in ilk belirtleri:

•Kontrast (zitlik) yoksunlugu
Ayni muzikal dokunun parca geneline yayilimi, monotonluk
•Odaksal noktadaki sik-yogun tekrarlanan parlaklik:
Soloist enstruman yada sani geride geride kalan muzikal yapiyi hic edecek kadar on plana cikararak dinleyicinin asiri dikkatini cekmek.
•Mixteki dipsesi-gurultu:
Kontrolu tam saglanamamis dipsesi, olcu tiktaki, baslangic sayimindan gelen tikirtilar, nefes kontrolu, dudak sapirtisinin bertaraf edilmemesi.
•Mix’ in asiri parlak ve vurucu olmasi:
Enstrumanlarin farkliliginin kaybolmasi, alt seslerin ya cok zayif yada cok kuvvetli olmasi
•Mix teki ses uzakligi ve samimiyetsizlik:
Asiri reverb (derinklik) verilmesi sureti ile dinleyici ile olan hasir nesir olma iliskisinin zedelenmesi, dinleyici eserden koparmak.
•Dengesiz ayarlar:
Enstruman ses degerlerinin birbirine tezat olmaktan cok asiri yumusak ve sert olmasi sureti ile sarki sozlerinin anlaminin algilanamamasina sebeb olmak.
•Donuk ve ilginc olmayan bir sound:
Genellikle bilinen, modasi gecmis ve cok duyulmus seslerin kullanilmasi. Baskalarinin kullandigindan farkli sesleri kullanmak yenilik mixe yenilik getirmek ile birlikte bir anda mixin  omurgasi durumuna gececektir.

Ses miksaji (Mixing) icerisinde degerlendirilmesi gereken bu kavramlar : gerek masaya oturup kendiniz yapin, gerek eserinize ait miksajin baskasi tarafindan yapilsin, tarafiniza dinlemeniz icin sunulmasi durumunda mutlaka degerlendirme surecinde karsiniza cikacaktir.
Derlememi beni surekli etkilemis bir soz ile noktaliyorum:

“Fakat ,Home recorder’ciler icin Kariyerin bitisinde gizlenmis asil bir maliyet daha vardir, O da bir cok guzel sarkinin asla yapilamayacagidir.” Ronan Chris Murphy

   
* Sound Mixing: Ses miksaji, aslinda Turkcede daha cok kullanilan yine yabanci bir kelime olan  Miksaj kelimesi yerine Mixing kelimesini tercih ettim
**:Groove: kelimesi marangozlukla sikca kullanilan lamba-zivana tabirinden yola cikilan bir kelime. Herhangi bir cikintinin icine sigabilecegi onun icin yapilmis oyuk sozluk karsiligi.Bildigimiz ve sikca kullandigimiz bu kelime icin Turkce bir sozcuk arastirdim, Pek bulamadim, Yazmis oldugum makalede  karsiliklarini bulmakta zorlandigim pek cok kelime goreceksiniz, mumkun mertebe Turkce’ye tasimaya azami gayret gosterdim. Groove bir baska anlamda „aliskalik edilmis yasam sekli“ manasida tasiyor.


Kaynakca:
-The mixing Engineers hand book by Bobby Owsinski ,Thomson,USA
-The Recording Engineers Handbook by Bobby Owsinski ,Thomson,USA
-SAE Institude- Munchen Refenze Materialen 2002

bass1234

Bilgi ve deneyimini bizlerle paylaştığından Özkan Sunar'a teşekkür ediyorum. Bunlar çok önemli bilgiler hocam, ellerine sağlık.

Tekrar tekrar teşekkürler bizleri aydınlattığın için...

ozocino

herkesin zamanında karşılaştığı veya karşılaşabileceği olayları anlatan kendinden birşeyler bulabileceği bir yazı..ellerine sağlık