Steve York Röportajı

Başlatan Sertaç E., Eyl 26, 2006, 14:26

sertac

[list:[img]Eric Clapton,Gary Moore gibi birçok ünlü müzisyenle birlikte çalışmış.Amerika ve İngiltere'de birçok proje ve albümlerde imzası bulunan.İngiliz bas gitarist Steve York ile yapmış olduğumuz röportajı okuyabilirsiniz.1966-67 yıllarında İzmirde1 yıl ikamet etmiş ve Türk müziği hakkında bilgiler edinmiştir.

Cüneyt Askeroğlu


Müziğin sizin için anlamı nedir?
Müzik insanlara endişe ve kaygılarını unutturabilen yegane bir araçtır.Günlük rutin problemlerden kaçınarak insanlar üzerinde ferahlama sağlar bu durum değişik aşamalarda düşünülebilir, dans etmekle başlar ve meditasyona kadar uzanır.Müzikle uğraşmak derin bir konsantrasyon gerektirir.Müzikle uğraşmak hayatımdaki en önemli şey ve genel olarak hehangi bir işle uğraşmaktan daha zevkli.

Bas gitara yeni başlamış yada bu işi profesyonelce sürdüren üyelerimize, deneyimlerinize dayanarak ne gibi önerilerde bulunmak istersiniz, kendi gelişiminizde kullandığınız kaynaklar nelerdir?
Bir öğretmen bulmak önemlidir.1962 de bas gitar çalmaya başladığımda materyal ve öğretmen sıkıntısı vardı.Şimdi ise çok fazla bilgi kaynakları var ve başlangıç öğrencileri deneyimli insanları takip ederek neyin üzerine odaklanacaklarını bilebilirler.Bunlar olmasa zamanınızı yıllarca boşa harcayabilirdiniz ve çok çalışmış olsanız bile hiçbir zaman profesyonel bir müzisyen olabilmek için gereken yetenekleri edinemeyebilirdiniz.Eğer bir öğretmen bulamazsanız en azından bazı müzik dersleri alın.Ben başladığımda bas üzerine ve piyano üzerine bazı dersler almıştım en önemlileri jazz müzik teorisi hakkında bilgi sahibi olmam ve akor (chord chart) ‘ını okumayı öğrenmem oldu ayrıca usta müzisyenleride izleyerek çok şeyler öğrendim.1960 lardan önce Londra’da büyüdüğüm için birçok muhteşem bas gitaristi sahne üzerinde izleyebilme sansım oldu örnek vermem gerekirse  Jack Bruce,Danny Thompson ve Cliff Barton’u her hafta  canlı performanslarında takip ediyordum .

Bence en önemli şey enstrumanınızla ne yapmak istediğinize odaklanmak çünkü çok fazla çalım tekniği,tonajlama ve teknikler var.Çalmaya başlamadan önce hangi stilde çalmak istediğinizi ve hangi sound’u kullanacağınızı yani ne üreteceğinizi gözünüzün önünde canlandırmalısınız ve daha sonra bu amacınızı başarmak için ne gerekiyorsa yapmalısınız.Eğer çalmak istediğinizi şeyi kafanızın içerinde duyamıyorsanız duymaya çalışınız aksi taktirde enerjinizi boşa harcamış olacaksınız.Eğer çalmak istediğiniz şey konusunda kesin bir fikriniz varsa sonunda duyduğunuz şeyi çalabilirsiniz

Bütün müzik becerileri önemlidir.Akor Tablosu okumayı öğrenme ise temel olarak öğrenilmesi gereken birşeydir ve ayrıca nota okumayıda öğrenmek oldukça önemlidir.Eğer rock türünde müzikler yapacaksanız genellikle nota olarak yazılmazlar bu tarz bir şey için üst düzeyde nota bilgisene gerek yoktur fakat nota okumayı öğrenmek sizin gitar çalışınıza doğrudan etki yapacak unsurlardır özellikle hatasız çalım ve zamanlamaları tutturmak konusunda sizi geliştirecektir.Ayrıca sizin müzik literatürüne(edebiyat) erişmeniz için gerekli kapıları açacaktır.Kendinizi nota okumayı öğrenmeye çalışan birisi olarak hayal edin eğer okuyamazsanız sizin işinizi kolaylaştırabilecek olan bas üzerine kurulu Carol Kaye’nin video’lu kurslarını önerebilirim. www.carolkaye.com  ben özellikle perdesiz bas için olan parmak teknikleri için bu siteden oldukça yararlandım.The Simandl Metodu da harikadır ve nasıl nota okunacağı konusundan yardımcı olabilir,bir diğer kitap ise  Jerry Coker tarafından yazılmış “Patterns for Jazz” dır daha da gelişmiş enstrumanistler için Carol Kaye’nin son kitabı “ Jazz Improvisation” da kayda değer güzelliktedir.Unutmayın müzik teorisi öğrenmek olmazsa olmazdır,Jazz teorisinin ise bas gitar üzerinde kendi yaptığınız tarzdaki müziğe uygulanabilir yönleri vardır.

Çaldıklarınızı kaydetmek değerlidir fakat kötü bir alışkanlık olabilir.Kayıt için çaldığızda genelde iyi bir performans için çalarsınız.Kayıt için çaldığınızda önemli olan aynı müziği kayıt esnasında olmadan ki şekliylede çalabilmektir.O parçanın kaydında bulunmamış ve kayıt olmayan bir ortamda diğer müzisyenlerle buluştuğunuzda ise onlar değişik şekilde çalacaktır burada sizin bilmeniz gereken ise kendi yapmış olduğunuz figürleri mümkün olduğunca bilmenizdir.

Benim antreman rutinlerim genellikle belirli bir düzende çalışmaktır.Parçayı öğrenirim yada en azından melodisini çıkartırım daha sonra güçlü bas linelar,farklı ve groove ve tempo oluşturabilmek için  şarkının akorlarını ve armonisini analiz ederim son olarakta sololarla ilgilenirim bazen birbirlerinin yerini tutacak akorları araştırıyorum bu durumun sadece sabit tekniklerle gerekli olan akorları basılmasından ziyade yapılmış olan değişikliğin yerine göre şarkıya daha fazla değer katacağına inanıyorum.

Müzik hayatınıza başlarken yada başlamadan önce sizi etkileyen müzisyenler kimler olmuştur?

İlk kez 11 yaşındayken 1959 yılında Count Basie Band solisti Joe Williams ile Londra’da çalarken bas gitardan çok etkilendim.Genel olarak jazz ve blues'dan etkileniyordum ve içerisinde blues yapıtaşlarını bulunduran jazz müzikten.Ayrıca 60 ların Amerikan pop müziklerini oldukça dinledim ve bir İngiliz enstrumantal gurubu olan Shadows’un bas gitaristi olan Jet Harris’i. www.jet-harris.com .Başladığımda her tarz blues müziği dinliyordum ayrıca Miles Davis, Charles Mingus , Duke Ellington, Count Basie, ve Louis Armstrong gibi isimleride dinliyorum.Bu periyod içerisinde İngilterede birçok blues müzik çalmaya başlamış  Jazz müzisyenide vardı etkilendiğim isimler arasında Graham Bond, Alexis Korner, John McLaughlin, Jack Bruce, Phil Seamen, Dick Heckstall -Smith, Ginger Baker, Danny Thompson , Manfred Mann, Zoot Money, Brian Auger, Georgie Fame ve daha birçokları ayrıyeten.Eric Clapton, John Mayall, The Rolling Stones , The Pretty Things, The Yardbirds , Jeff Beck gibi ingiliz blues ve rock artislerini görme şansına eriştim.

Ve daha sonra bu müzisyenlerden bazılarıyla çalışma fırsatım oldu. Dr John’la tanıştım ve çok sevdiğim New Orleans müziği hakkında birçok şey öğrendim ve birçok raggae ve calypso müziklerini bu tarzlar meşhur olmadan önce dinledim ve benim için büyük bir esin kaynağı oldular.Amerikan soul müziğini keşfetmek istedim.18-20 yaşlarındaylen İzmir Amerikan hava üssünde bir gurupla beraber çaldım ve Türk müziğiyle tanıştım burada daha önce İgiltere duymadığım tarzda müzikleri dinledim ve bol miktarda amerikan soul müziğinide anlayabilme fırsatım oldu.

Etkilendiğim isimlerse James Jamerson, Jerry Jemmot, Gordon Edwards, Chuck Rainey, Tommy Cogbill,Amerikalı 60 ve 70 yılların bas gitaristleri, ve jazz tabanlı müzisyenler olan Charles Mingus, Ray Brown, Scott LaFaro, Gary Peacock, Steve Swallow, Ron Carter and Paul Chambers ve daha birçok müzisyenden etkilenmeye devam edeceğim.

Bize biraz projelerinizden bahsedermisiniz ayrıca gelecekte neler yapmayı planlıyorsunuz?

Mayıs 2006 da bazı sağlık problemlerimin artmasından dolayı geçtiğimiz ayı sürekli dinlenmek zorunda kalarak geçirdim kullanmış olduğum antibiyotiklerden dolayı vucudum son bir yıldır birkaç allerjik reaksiyon göstermişti sanırım pankreasımla ilgi bir sorunda var.

Birçok teslerin ardından doktorlar son iki yıldır bağışıklık sistemimin zayıflamış olduğunu söyledir tekrar canlı performans yapabilmeyi dört gözle bekliyorum fakat takvimimdeki bütün randevularımı iyileşene kadar iptal etmek zorunda kaldım.1981 yılında Londra’dan New York’a taşınmıştım 25 yıl sonra geçen sene Amerikadan’danda Meksikada ki Puerto Vallarta’ya taşındım.Amerikadayken sürekli olarak biryerlerde çalıyordum fakat pek fazla kaydım olmadı.
Ayda yaklaşık 30 gig’lik bir performans içerisindeydim bu yazında böyle geçmesini diliyordum fakat doktorlar şu an için dinlenmem gerektiğini söylüyorlar.

Yakın zamanda canlı showlar yaparak klipler halinde internette yayınlamayı düşünüyorum.Şu an için bazı videoları vereceğim adreslerde bulabilirsiniz. www.steveyork.com www.thecelebrators.com   Ağustos’da kısa bir tur için Amerikaya geri döneceğim ve benim favori sanatçılarımdan olan Ron Thompson ile beraber çalacağım www.rtblues.com

Burada yani Meksika Puerto Vallarta da haftada üç kez eşim Lisa York'da dahil olmak üzere  sahne alıyoruz. www.lisayork.net  ayrıca benim Meksikalı arkadaşlarım olan Paco Barajas ve Miguel Salazar ile kollektif bir isim olan  The Celebrators gurubuna sahibiz www.thecelebrators.com. Bazen sahil şeridindede çalıyoruz ayrıca buradaki bazı workshoplara da katılıyorum www.vallartamusicvacations.com . Zaman zaman yerel birçok müzisyen ve Martin Montenegro ilede  çalıyorum www.martinmontenegro.com . Jazz ve Blues müziğine ek olarak latin müziğiylede ilgilendim genel olarak yaklaşık 30 yılımı latin müziğiyle ilgilenerek geçirdim.

Biraz bas gitarlarınız hakkında konuşabilirmiyiz kaç adet bas gitarınız var ve kurmuş olduğunuz setup'ınızda sevdikleriniz nelerdir?

11 adet bas gitarim var.Meksikaya taşınma kararı veridğimde mümkün olduğunca az gitarı yanıma almak istedim.Gereksinim olarak iki adet Lakland bas gitar kullanıyorum ve iki adet perdesiz Rob Allen basım var.Kariyerimin uzunca bir döneminde Fender gitarları kullandım ayrıca 1977 ve 1986 yılları arasında kullanmış olduğum Alembic’ide söylemek istiyorum.Birçok gitar değiştirdim ve hep bir gitari iyi gitar yapan şeyin ne olduğunu merak ettim.2000 yılında ise bir Lakland sahibi oldum.Amerikan yapımı 4-94 modeli bir bastı 2002 yılında beş telli bir Lakland kullanmayı tercih ettim.

Şu an için Amerikan yapımı 55-94 ve Bortolini manyetikli Skyline serisi 55-94 bas gitarlarımı kullanıyorum.Genellikle D’Addario Slowound ve LaBella Siyah Nylon tellerini kullanıyorum.Lankland baslar tam anlamıyla bana uygunlar ihtiyacım olan sesi yakalayabiliyorum ayrıca göz önünde bulundurulması gereken gitarlar.

Amerikan Lakland’ın Skyline serisine göre daha arı bir sesi var biraz daha sustain ve harmonik içerikli.Diğer iki basım Rob Allen Deep 5 ve Rob Allen MB2 Deep 5 boyunlu.Siyah abanozdan çizgisiz perdeli bir gitar.Kullandığım basların çoğu 35”

Amplilerden yana seçimime gelince son birkaç yıldır Amerikada Walter Woods’ ları kullanıyordum fakat onları Meksikaya getirmedim Walter’s amplilerini seviyorum fakat burada kumsalda açık havada çalıyorum çok fazla toz ve kum amplilere zarar veriyor birdenbire tropikal yağmur fırtınaları geliyor.Son zamanlarda Acoustic Imaga kafa ları kullanıyorum.Amerikadaykende 1x4 Bergantino HT 112’ leri kullanmıştım http://www.bergantino.com  az yer kaplıyorlar ve seslerini seviyorum

Phil Jones Briefcase amplisi 13 kilodan az olmasına rağmen çok güzel bir tonu var.Rob Allen baslarıyla birlikte çok iyi bir ikili oluyorlar bu amplilerden iki adet var ve bazen ikisinide aynı anda kullanıyorum.

 Kablol olarakta Mogami Gold enstruman kablosu ve Monster ampli kablosu kullanıyoru.Efektleri sıklıkla kullanmıyorum eski bir Seamoon Funk Machine sahibiyim bazen Chorus efektini GK 150E başlık ile elde edebiliyorum .

Funk Machine örneğini dinlemek isterseniz 1977 yılında Lee Vanderbilt ile kaydettiğim Biddu tarafından yazılmış bu şarkıyı dinleyebilirsiniz.. http://www.steveyork.com/Lee Vanderbilt - Funky Tropical.mp3

Bas gitarın sizin için anlamı nedir, bir basgitaristin grup içerisinde daha verimli çalabilmesi için neler yapması gereklidir?

Sözlerime başlamadan önce Jazz eğitmeni Hal Galper’ın www.halgalper.com “Forward Motion” adlı kitabından alıntı yapacağım “Herhangi birşeyin sound’u güzelse müziğin kuralları doğru olarak uygulanmıştır”.Bas bir sestir.Müzik ise bir muhabbet söyledikleriniz konuşulanların içerisinde bir hissiyat uyandırmalı,söylemek istediklerinizi kelimelerinizi boşa harcamadan söylemelisiniz.Gitarınızı çalarken diğer insanlara göstemiş olduğunuz saygıyı konu farketmeksizin müzik ve müzisyenlere göstermelisiniz onların konuşmalarını bölmemeli ve bağırmamalısınız.

 Bas’ın ekibi birleştirici ve iç müziği güçlendirici bir yönü vardır.Çalarken egolarımın çoşmasına izin vermemeye çalışıyorum diğer bir deyişle müzik nasıl çalınmak istiyorsa ona göre dikte etmeye çalısıyorum kendi egolarımı müziğe zorla kabül ettirmek istemiyorum.

Meksikadaki bir müzisyen birkeresinde beni övmüştü “Bu adam müziğin maksadından anlıyor.” demişti bu açıklamayı çok sevdim.Müziği içinizde hissetmek ve onu açığa vurmak önemlidir.Benim kişisel tercihim her stil müziği çalmak ve insanları dans ettirmek en azından ufak bir kıpırdanma sağlamak.

Son olarak sitemizde bulunan basgitarist dostlarına neler söylemek istersiniz?

Kariyeriniz müzik olup olmayacağına karar verin eğer müziği hayatınıza yaşam biçimi olarak uygulayamayacaksanız müzikle bir hobi olarak uğraşabilirsiniz.Bir müzisyenin hayatı kolay değildir eğer başka bir seçeneğinizin olmadığına inanıyorsanız müzik yapın.

“Bu yazımı okuduğunuz ve bu fırsatı bana verdiğiniz için size teşekkür ederim”




Sanatçının kendi sitesinki videoları izleyebilirsiniz :http://www.steveyork.com
 
 
 [/list:u:[img]